De switch van suiker- naar vetverbranding
Sportvasten is een 10-daagse trainingsmethode bestaande uit een combinatie van een vastenkuur en dagelijks 30 minuten duurtraining. Dit is een trainings- en voedingsprincipe waarin het accent ligt op een relatief lage koolhydraatinname
(40% van de dagelijkse caloriebehoefte). Doel is het lichaam te trainen in oxidatieve vetverbranding en om dit met de juiste lifestyle principes te behouden.

What’s the plan?
De 10-daags kuur is opgebouwd uit 3 afbouwdagen, 3 vastendagen en 4 opbouwdagen. Iedere dag wordt er  30 minuten hoog intensief gesport. Deze combinatie zorgt ervoor dat spieren en lever switchen naar een maximale vetverbranding!
De 10-daagse kuur is daarom als het ware een kickstart voor je lichaam. In 10 dagen wordt je voeding zo aangepast dat je met half uurtje training per dag de suikers helemaal weg traint, zodat je lichaam weer leert om vet te verbranden.
Na de kuur is het van belang dat je 2 tot 3x in de week blijft sporten, niet te veel snoept en ’s avonds geen koolhydraten eet.
We noemen dit een kickstart, omdat het niet alleen positieve gevolgen heeft voor je lichaam op het moment dat je de kuur volgt, maar ook omdat je deze vorm van verbranding langer vasthoudt ná de     kuur. Je lichaam maakt namelijk gemakkelijk opnieuw de switch, zelfs als je jezelf bijvoorbeeld even hebt laten gaan tijdens een weekje vakantie. Het is een kwestie van jezelf een aantal dagen weer richten op sapjes en sport, en je zit er weer helemaal in.

Werkt het?
De resultaten zijn wetenschappelijk onderzocht door verschillende universiteiten in hun studies naar sportvasten. Ook heeft praktijkonderzoek bij sporters verschillende inzichten geboden.

o Gewichtsverlies is in hoge mate aanwezig: mannen verliezen 3-8 kg en vrouwen 2-4 kg.
o Deelnemers ervaren na de kuur minder last van gezondheidsproblemen, zoals darmproblemen, acné, te hoge bloeddruk of een te hoog cholesterol.
o Duurprestaties worden aanzienlijk verbetert.
o Deelnemers hebben na de kuur minder behoefte aan koolhydraten tijdens langere inspanningen.

Deze prestatieverbetering wordt mogelijk veroorzaakt doordat sportvasten leidt tot een aanzienlijk lager lichaamsgewicht en vet massa. Je zou dus kunnen zeggen dat het een reset is, van zowel je hele stofwisseling als van je eigen gedrag.

Eigen ervaringen
Om je de begeleiding te kunnen geven die je nodig hebt tijdens deze kuur, moeten wij ook kunnen begrijpen wat jij doormaakt. Daarom hebben wij samen ook de sportvastenkuur gedaan. Wij moeten eerlijk zeggen dat we het pittig vonden, maar ondanks dat zijn wij zó blij met het behaalde resultaat en de hoeveelheid energie die we nu allebei ervaren.
Is deze 10-daagse kuur voor iedereen verantwoord?
In principe kan iedereen die fit is aan de sportvasten kuur doen. Dat betekent zowel afslankers, als recreative sporters, prestatieverbeteraars, en anti-aging actievelingen.

Vereisten zijn:
• Je hebt een goede gezondheid. Heb je bijvoorbeeld diabetes? Dan mag je niet sportvasten: voeding is dan van levensbelang.
• Je bent in bezit van een goede portie discipline en doorzettingsvermogen!
• Je moet elke dag kunnen/willen sporten.

Uiteraard coachen en begeleiden wij jou door dit hele proces en bekijken we samen tijdens een intake welke intensiteit bij jou past.
Wat zijn de kosten voor de 10-daagse sportvasten kuur (make the switch)?

We hanteren verschillende programma’s:
• 1 op 1- v.a. €255
• Buddy – v.a. €240 p.p.
• Small Group – v.a. €230 p.p.
• 3 maandenprogramma – v.a. €500 per persoon (deze bestaat uit drie delen: prepare for the switch, make the switch en keep the switch)

Het 1- op 1-programma bestaat uit:
• Persoonlijke intake
• Contact via WhatsApp, Skype en/of mail
• Eén personal training
• Pakket met supplementen, metabolic switch en switchstrips
• 2 weeg- en meetmomenten
• Persoonlijk protocol met voedingsschema
• Indien gewenst: natraject – keep the switch (tegen bijbetaling)

De inhoud van de overige programma’s zijn hetzelfde, alleen de prijs verschilt dus.
Het 3 maandenprogramma wijkt overigens wel af van de andere programma’s. Daar zit nog een voor- en natraject bij.